"Ik heb niet één grote passie maar eigenlijk drie", zegt docent Hilde Debacker. We laten haar aan het woord over wat de wijsheid uit het Oosten voor haar betekent.
Hilde Debacker
"Mijn eerste passie is de ontwikkeling van het hart. Als twintiger startte ik met mediteren en ontdekte ik de praktijk van de heilzame emoties in het boeddhisme", aldus Hilde. Het idee is dat we niet geboren zijn als een vriendelijk iemand of een nors iemand, maar dat we ons hart kunnen ontwikkelen, zegt ze. "Dus dat we vriendelijker en zorgzamer en meer uitreikend kunnen worden. De Boeddha raadt daarbij aan om te beginnen met liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf. Dat raakte me omdat ik dat jarenlang niet aan mezelf had gegeven. Dat was voor mij een belangrijk moment van zelfheling." Stoïcisme Ook de psychologie van de spirituele ontwikkeling interesseert Hilde diep. Voor haar proefschrift ging ze op zoek naar bronnen van niet-theïstische spiritualiteit. Ze kwam toen uit bij het stoïcisme. Hilde: "Veel filosofische stromingen in de oudheid waren bedoeld om ons als mens te doen evolueren naar gelijkmoedigheid. Ik voelde heel sterk dat spiritualiteit voor mij daarover gaat. Ik merkte ook dat er veel parallellen waren met het boeddhisme. Daarom heb ik voor mijn promotie een comparatief onderzoek gedaan tussen beide. Het stoïcisme wordt vaak gezien als een ‘harde’ stroming. Maar bijvoorbeeld Marcus Aurelius sprak vaak over medemenselijkheid, liefde voor de hele mensheid en gelijkwaardigheid van mensen. Dat heeft me enorm geraakt en geïnspireerd."
"In mijn lessen aan de Academie hoop ik dat studenten interesse of zelfs liefde krijgen voor de oosterse tradities."
Hindoeïsme en taoïsme De derde passie van Hilde is die voor de oosterse filosofie en spiritualiteit. Na het boeddhisme heeft ze zich ook verdiept in het hindoeïsme en het taoïsme. "Die stromingen raken me omdat het daarbij doorgaans gaat om de relatie met je diepste innerlijk en met het Grote Geheel. Er wordt niet uitgegaan van het primaat van het denken, maar van de ervaring. Ofwel het idee dat er iets is in onze ervaring waar je niet met je denken een heel systeem omheen kunt bouwen. Daarom richt je je blik naar binnen. In het boeddhisme doe je dat door meditatie. Het was een eyeopener om zo te leren kijken naar mijn gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Stervensbegeleiding Hilde: "Toen ik klaar was met mijn proefschrift ben ik via een van mijn promotoren terechtgekomen bij de voorganger van de Academie. Op dit moment geef ik aan de Academie de modules ‘Oosterse visies op geestelijke begeleiding’, ‘Oosterse visies op stervensbegeleiding’ en ‘Oosterse filosofie’. Het lesgeven betekent voor mij het kunnen doorgeven waarvan ik zelf vervuld ben. Ook buiten de Academie om doe ik dat trouwens. Zo ben ik ook sacraal dansdocent, heb ik cursussen zelfcompassie gegeven en heb ik jarenlang als programmamaker bij een spirituele vrouwenorganisatie gewerkt." Wat wil ze aan studenten meegeven? Hilde: "In mijn lessen aan de Academie hoop ik dat studenten interesse of zelfs liefde krijgen voor de oosterse tradities. Ik probeer ook altijd iets ervaringsgerichts te doen, zoals een meditatie of het lezen van een primaire tekst op een meditatieve manier. Dat is heel eenvoudig en het laat de studenten de diepgang van zo’n traditie ervaren."
Dr. Hilde Debacker studeerde Moraalwetenschappen en Ontwikkelingsstudies en promoveerde op spirituele oefeningen in het stoïcisme en boeddhisme. Ze is naast spiritueel filosoof ook docent sacrale dans, oosterse filosofie en antieke filosofie, en compassietrainer. Bij de Academie voor Geesteswetenschappen geeft ze Oosterse filosofie bij Spiritualiteit & Zingeving, Niet-westerse visies op Verlies, Rouw en Sterven bij Verlies-, Rouw- & Stervensbegeleiding en Praktijken Geestelijke begeleiding oosterse visies bij Geestelijk Begeleider.
"Ik ben niet gekomen om u te leren wat u niet weet. Ik ben gekomen om u die wijsheid te laten ontdekken die u reeds bezit." (Inayat Kahn)
Lydia Meiling, studiecoördinator Geestelijk Begeleider
"Een geestelijk begeleider is iemand die begeleiding biedt bij levens- en zingevingsvragen. De zogeheten ‘trage’ vragen als: wie ben ik ten diepste? Je kunt iemand daarin bijstaan door de diepere lagen in het verhaal te horen, met je aanwezigheid ruimte en licht te creëren én samen bronnen van zin en betekenis op te diepen."
Manier van kennen En wat wil ze nog meer meegeven? "Ik hoop ook dat ik door mijn lessen over hindoeïsme en boeddhisme studenten kan leren om de wereld en het menszijn op een heel andere manier te begrijpen. Als het over oosterse filosofie gaat, wil ik meegeven dat alleen denken over de werkelijkheid niet voldoende is; dat er ook een manier van kennen is die vanuit het bewustzijn komt. Daarnaast zit er in het boeddhisme veel wijsheid en veel vormen van beoefening die studenten kunnen gebruiken voor zichzelf en in hun rol als geestelijk begeleider. Het lesgeven geeft mij altijd weer de kans om mijn kennis te verdiepen – een van de dingen die ik het liefste doe. De interactie met studenten, de vreugde bij het voelen dat iets bij iemand binnenkomt of iemands wereld verruimt, dat geeft me veel voldoening en maakt het lesgeven ook voor mij erg voedend." (Karin Laarakker) Lees een uitgebreide versie van dit interview op onze website