Hij initieerde de vertaling van de bestseller God 9.0 uit het Duits (Gott 9.0) en is als pastor actief in het kerkelijke leven. Na jaren van twijfel over zichzelf en zijn telepathische vermogens, ging hij zien dat er ‘iets’ is wat het individuele overstijgt. Zonder het een naam te geven heeft Piet van Veldhuizen ervaren dat dit transpersoonlijke betekenisvol kan zijn.
Piet, pastor en theoloog, doceert het vak Nieuwe transpersoonlijke denkrichtingen voor de studierichting Transpersoonlijk Counselor aan de Academie. Wat verstaat hij onder transpersoonlijk? Piet: “Dat betekent dat ieders bewustzijn niet in je hoofd is opgesloten, maar dat het om iets groters gaat dan het individuele bewustzijn. Is het bewustzijn iets groots in ons allen of iets dat uit elk individuele brein voortkomt? Ook in de wetenschap wordt hierover nagedacht en gediscussieerd. Ik vergelijk het bewustzijn met een cloud, iets groters waaraan we deel hebben en waarin we zijn ingelogd. Het transpersoonlijke overstijgt het individuele. In deze module nemen we aan dat we zo verbonden zijn en bekijken we verschillende modellen hiervoor, spirituele en niet-spirituele. Dat ‘nieuwe’ in de modulenaam slaat op alles wat erover ná Carl Gustav Jung en de theosofie is gezegd en geschreven in de natuurwetenschap, psychologie en de biologie, waaronder de morfogenetische velden van Rupert Sheldrake. Alles is met elkaar verbonden en ook zonder dat er zintuiglijk contact is, blijkt dat gedrag kan worden overgedragen. Informatie blijkt overal en altijd beschikbaar. Nog wat namen en begrippen die tijdens de lessen aan bod komen: kwantumfysica van David Bohm, neuropsycholoog Pribram en het holografisch universum.”
Docent, pastor en theoloog Piet van Veldhuizen
“Hoe wijder het bewustzijn, hoe meer ik ook uit andere wijsheidtradities kan citeren.” Piet van Veldhuizen
Dr. Piet van Veldhuizen
studeerde theologie en sociale ethiek in Utrecht, Lublin en Warschau, en promoveerde in 2004 met een dissertatie in de bijbelwetenschappen. Hij is werkzaam in Hendrik-Ido-Ambacht als protestants predikant. Piet vertaalde het boek God 9.0 en boeken van Jonathan Sacks en Pádraig Ó Tuama. Hij is tevens tekstschrijver voor diverse bladen over bijbelexegese en ‘paranormale’ verschijnselen.
Piet is bij de opleiding Transpersoonlijk & Energetisch Werken docent Nieuwe transpersoonlijke denkrichtingen.
Telepathisch Wat betekent dit voor Piet zelf? “Vanuit de ontdekking dat we met elkaar en alles zijn verbonden, ontstaat ook een overstijgend, non-duaal besef. Hoe wijder het bewustzijn, hoe meer ik ook uit andere wijsheidtradities kan citeren. Ik ben in een traditie opgegroeid waarin andere tradities als gevaarlijk golden; wijsheid uit andere tradities aanhalen, dan kon niet zomaar. Langzaamaan ben ik inclusiever gaan denken. Ik had van kinds af aan bij vlagen sterke telepathische ervaringen. Ik kon een keer mentaal aflezen dat iemand op een bepaalde plek op me wachtte, en die persoon bleek daar ook echt te staan en te weten dat ik kwam. Ook ‘zag’ ik al de kat waarmee ik even later kennis maakte toen het dier bij me op schoot sprong, overigens tot grote verbazing van het baasje, die zei ‘Dat doet ze nóóit!’. Ik was als kind in een streng orthodoxe omgeving nieuwsgierig hoe dit werkte. De natuurclub waarvan ik lid was, had geen antwoorden voor me. Ik voel het als er iets aankomt en het me oproept, alsof iets bij me aanklopt. Deze verwondering bracht me aan het zoeken. Hoe moet de wereld in elkaar steken zodat ik geen gekke uitzondering ben? Dan is het idee van het transpersoonlijke wel een uitkomst. Want het is alsof je in de map inlogt in het hoofd van iemand anders, dat is die cloud van het bewustzijn. Het transpersoonlijke is voor mij niet wat erbóven hangt maar wat erín zit. In een koolmeesje dat me het gevoel geeft er te mogen zijn omdat het uit mijn hand eet. Het wijst me zo op de diepte van het immanente, als een engel en een godsverschijning vanuit de hemel. Het is hier en nu.” Geborgenheid Is dat telepathische problematisch? Piet: “Ik heb er gelukkig geen last van. Wel komen veel mensen op mijn pad die dit wel als een last ervaren. ‘Ik voel de problemen van anderen’, zeggen ze dan en ‘Ik voel de kramp en pijn van de mensen om me heen’. In de Randstad kan dit je vanwege de drukte echt gehandicapt maken. Toch denk ik dat het bij de natuur hoort. Dit vermogen manifesteert zich vaak als je in je vroege jeugd niet goed bent toegesloten. Ik ben opgevoed zonder lichamelijke aanraking en geborgenheid, zoals wel vaker in orthodox-protestantse milieus. Mijn troost vond ik in de spinnen, visjes en torretjes in de natuur. De natuur heeft me gered, maar ik wens het je niet toe als je het krijgt om dezelfde reden als ik. Ik denk dat in een gezonde evenwichtige bewustzijnsontwikkeling telepathisch vermogens ook kunnen worden verworven.”
"De mooiste en diepste ervaring die een mens kan hebben is de gewaarwording van het mysterie dat aan het leven ten grondslag ligt en dat religie, kunst en wetenschap voedt."
Albert Einstein
Begrip en geduld Wat betekent dat ‘transpersoonlijke’ voor je werk? “In mijn werk leidt dat tot een steeds wijdere en meer inclusieve visie die me helpt om te werken met mensen die veel ‘smaller’ denken. Het maakt het voor mij gemakkelijker om niet in de kramp te schieten en ieder de ruimte te geven.”
Hij geeft een voorbeeld uit zijn werk in de kerkgemeenschap waarvan een deel traditionele denkbeelden koestert. “Zo hadden we op de Dag van de Mensenrechten het plan om op zondag een verkooptafel op te stellen in de kerk. Sommige kerkleden vonden dat verkopen op zondag niet mag. Ineens waren er twee groepen die met elkaar op gespannen voet stonden. Aan mij de taak om ‘de lieve vrede’ te bewaren. Door vanuit een transpersoonlijk perspectief te denken en te handelen, kon ik de situatie naar een hoger plan tillen. Met begrip en geduld ieder de ruimte geven en tot een oplossing komen, al leverde dat een paar mopperende mensen op. Het werd zo ook voor mijzelf een dynamisch proces omdat ik ook in mezelf de tegenstellingen herkende.” God 9.0 Een belangrijke inspiratie voor Piet was het boek God 9.0 dat een toepassing op het christendom biedt aan de hand van het integrale denken van Ken Wilber.Piet was er dermate van onder de indruk dat hij na lezing besloot om het boek met een team te gaan vertalen. Piet past de theorie op zichzelf toe: “Ik voel me deels geel en deels turkoois, gericht op verbinding en vanuit een overstijgend perspectief als het kan. Dat betekent dat als ik andere waarden heb, de ander toch kan helpen om ruimte te zoeken voor nieuwe ideeën. Niet anderen te zien als tegenstanders, maar als mensen in een ontwikkelingsgang; ze begeleiden naar ander bewustzijn en om ruimhartiger te zijn.”
Zie je dat ook als je taak als begeleider? Piet draait het liever om: “De ander is de gids, de zieke of stervende of degene die met een probleem komt. Door te luisteren, vindt er transformatie plaats en horen we samen wat eerder niet gehoord was. Zo ontdekken we dingen. Ik doe het niet, samen doen we dat. Vanuit mijn perspectief is de ander de gids. De ander is ergens geweest waar ik nog niet was. Ik ben op ontdekkingsreis. Ik hoef in mijn werk geen product te leveren, ik hoef niets te bereiken. Daardoor wordt er wel iets bereikt; je luistert vrij en respectvol. Je bent in een gezamenlijke ruimte. Als ik hoor dat mensen aan eenzaamheid lijden, dan zie ik dat als misvatting: ze ervaren de verbondenheid niet. Het gaat dan om een werkelijk thuiszijn in de wereld en bij alles wat is.” (Ewald Wagenaar)
De lege spiegel
Er worden tal van aanduidingen voor dat transpersoonlijke en transcendente gegeven. Op de Academie wagen we ons principieel niet aan een Zo-Is-Het-definitie. Als er ervaringsgericht in de lessen wordt uitgewisseld, gaat dit vaak dit vaak wel gepaard met een golf van herkenning. Voorzichtigheid met definities weerhoudt ons er echter niet van om samen open-minded te zoeken naar betekenissen. We bestuderen in de Academie daarom graag visies van denkers, mystici, wetenschappers, waaronder filosofen en psychologen, over dit onderwerp.
In zijn boek De lege spiegel beschreef schrijver Janwillem van de Wetering (1931-2008) zijn ervaring in een zenklooster. Dagenlang mediteerde hij op taaie koans (gedachten om op te kauwen). Dit deed hij om dichtbij een andere bewustzijnsstaat en een hoger inzicht te komen. Totdat hij op een dag, staand voor de spiegel, zichzelf niet meer zag en een bijzondere bewustzijnservaring had. Zijn werkelijkheid verdween. De poging te beschrijven wat het 'transpersoonlijke' was waarmee hij toen kennismaakte, kan ook een krachtige koan vormen. 'Trans' betekent 'voorbij' of 'ontstegen' en transpersoonlijk gaat dus boven het persoonlijke uit. Dat begint al met nadenken over familie-invloeden en je culturele bagage. Daar kunnen ook religieuze en filosofische kaders bij horen en evengoed het gevoel of besef verbonden te zijn met dat 'iets' groters. En toen er bij hem 'iets' anders, een andere werkelijkheid verscheen, iets, niets, ging transpersoonlijk over in transcendent.
In verschillende spirituele tradities – van oost naar west en van noord naar zuid – wordt hierover al heel lang nagedacht. En zoals Janwillem van de Wetering op enig moment 'uit' de waarneembare werkelijkheid viel, zo hadden en hebben velen vroeger en nu ervaringen die daarmee te vergelijken zijn. (Ewald Wagenaar)